Stil de viata

ᐈ Ce Trebuie Sa Spui la Spovedanie❓8 Intrebari Pentru Spovedanie


Ce Trebuie Sa Spui la Spovedanie❓

  1. De ce… ai pacatuit?
  2. Cand… ai pacatuit?
  3. De cand… ai pacatuit?
  4. Pana cand… ai pacatuit?
  5. Cum… ai pacatuit?
  6. Cu cine… ai pacatuit?
  7. Pentru ce… ai pacatuit?
  8. Pentru ce te-ai oprit… din a pacatui?

Pe scurt, acestea de mai sus, sunt cele mai des intalnite intrebari care se adreseaza de obicei de o parte dintre preoti la Sfanta Spovedanie, potrivit indreptarului de spovedanie lasat de Sfantul Nicodim Aghioritul, pentru fiecare pacat pe care l-am savarsit.

Din fiecare intrebare rezulta un raspuns care denota anumite lucruri despre firea pacatoasa a omului. Spre exemplu, intrebarea „De cand… ai pacatuit” arata raportul omului cu pacatul marturisit:

  • Întâmplarea
  • Căderea
  • Obișnuința

[Scurta nota informativa] Nu fac parte din cinul bisericesc si nu am studii teologice, insa am vrut sa aduc in vedere cateva aspecte despre acest subiect. In continuare, voi nuanta o parte din subpunctele pe care cu totii ar fi bine sa le luam in calcul incepand din acest moment:

12 Trepte ale Pacatului

De mentionat faptul ca, exista 12 trepte ale pacatului incepand cu prima treapta, cand face cineva fapta buna cu scop rau: pentru bani, pentru lauda, pentru cinste, adica amesteca binele cu raul si terminand cu a douasprezecea treapta a pacatului este sinuciderea, adica uciderea omului dejnadajduit din cauza pacatelor sale cu voia sa libera. Aceasta este cea mai grea treapta a pacatului, de care sa ne fereasca Dumnezeu pe toti. Cel care se sinucide nu mai are iertare in veci, iar Biserica nu mai are voie sa se roage pentru el (dupa Invatatura catre duhovnic, in Carte foarte folositoare de suflet, Bucuresti, 1928, pag. 15).

„Cand fugi de pacat, te apropii de Dumnezeu!
Cand urasti pacatul, il iubesti pe Dumnezeu!
Si cand nu mai doresti vreodata sa faci pacatul, te-ai impacat cu Dumnezeu!” (Pr. Calistrat)

Cei 4 „cavaleri” ai morții noastre duhovnicești

  1. lenea
  2. uitarea
  3. nepăsarea/ ignoranța
  4. trândăvia
Cei 4 "cavaleri" ai morții noastre duhovnicești

10 lucruri de stiut la prima spovedanie

Iata cateva dintre sfaturile pe care este bine sa le urmam atunci cand mergem la spovedanie, mai ales daca este Prima Spovedanie, sau una dupa multa vreme, potrivit doxologia.ro.

  1. Vorbeste cu Parintele duhovnic. O discutie in prealabil, inainte de Spovedanie, este in masura sa alunge temerile, prejudecatile si parerile despre o asemenea Sfanta Taina. O discutie libera si degajata inseamna si o pregatire mentala pentru marturisirea pacatelor. Duhovnicul iti poate spune ce rugaciuni sa spui inainte de Spovedanie, unde gasesti un ghid de spovedanie etc.
  2. Citeste rugaciunile pentru Spovedanie. Marturisirea este un exercitiu spiritual complex, care merge la radacinile caderilor noastre spirituale. Ce alta cale mai buna pentru reconcilierea noastra cu Dumnezeu poate fi decat rugaciunea? Ea aduce si o sensibilitate si o atentie sporita pentru momentul marturisirii, o simtire a efectelor raului in viata noastra, un dor de Dumnezeu si de curatie si o plangere interioara in care pacatele sunt respinse din suflet si apare hotararea de a nu mai pacatui. Dumnezeu poate ierta orice pacat daca ne spovedim sincer si daca urmam tratamentul prescris de Doctor.
  3. Mediteaza asupra pacatelor tale. O perioada de bilant interior, de gandire retrospectiva si anticipativa asupra vietii noastre, amintirea vietii de pacat si hotararea de a abandona vechea viata, un clasament interior al caderilor noastre, de la pacatele mici pana la cele omoratoare de suflet, sunt necesare inainte de vorbirea cu Dumnezeu. Inima usurata de rugaciune, simte mai acut nevoia de pocainta. La acest stadiu se afla surogatul de spovedanie din confesiunile potestante, in care vorbirea cu Dumnezeu este anulata si ramane doar o introspectie mentala, inutila din punct de vedere haric. Unii oameni se ghideaza cu Decalogul, altii cer ca duhovnicul sa le puna intrebari. Cel mai indicat este insa un Ghid de spovedanie, unde putem gasi toate pacatele posibile.
  4. Sa ai o inima plina de regret. Apropierea de scaunul Spovedaniei inseamna un pas spre Dumnezeu. Lepadarea de pacate si de patimi trebuie facuta insa cu strapungerea inimii, cu regret pentru raul pe care l-ai savarsit, cu dorinta de a vindeca ranile din sufletul tau, care-L intristeaza pe Hristos. Modelul de pocainta este vamesul din parabola Mantuitorului. Asadar, smerenia, pocainta, privirea inspre pamant, realismul pentru neputinta sufletului tau, constiinta pacatuirii, dar si speranta iertarii, dorul dupa virtute, fagaduinta de a pastra lumina in suflet, toate acestea sunt necesare pentru o spovedanie sincera. Vindecarea de pacat inseamna lepadarea lui dar si o perpetua atentie pentru a nu cadea din nou in acelasi intuneric. Parintele duhovnic trebuie sa auda ce este putred si rau, nu ceea ce este bun. Spovedania nu este povestea vietii noastre, ci examenul de extirpare a pacatului si a raului din sufletul nostru.
  5. Fii concis. In timpul spovedaniei, toate pacatele trebuie descrise pe scurt, fara a apela la circumstante si amintiri colaterale, sau in amanunte particulare. Parintele duhovnic poate pune intrebari pentru a vedea gravitatea pacatului. Totusi marturisirea nu trebuie sa fii prea general, pentru a permite duhovnicului sa vada amplitudinea si inradacinarea omului in pacat, sau dimpotriva.
  6. Fii clar. Nu incerca sa eufemizezi sau sa spui unui pacat altfel decat se numeste el. Expresii de genul “am fost ispitit”, “am cazut” etc., nu inseamna nimic in iconomia examenului si a iertarii.
  7. Spovedeste-te complet. Este important sa spui toate pacatele, fara a ascunde ceva. Scopul spovedaniei nu este de a arata bine la chestionar, ci de a scapa de pacate si de a afla adevarul despre noi. Este inutil sa mergi la doctor fara sa-i spui si sa-i arati ce te doare, ci altceva. A ascunde adevaratele simptome este echivalent cu perpetuarea bolii si cu agravarea ei. A omite un pacat inseamna ca spovedania este incompleta.
  8. Primeste canonul cu credinciosie si implineste-l. Epitimia sau canonul nu este nicidecum o pedeapsa pentru pacat, ci un medicament care alineaza durerea si vindeca ranile interioare ale sufletului. De obicei canonul trebuie sa fie proportional cu pacatul: rugaciuni, milostenie, metanii, post etc. Canonul poate fi si oprirea temporara de la Sfanta Impartasanie, daca gravitatea pacatelor o cere. Canonul este o realitate flexibila, care depinde de la caz la caz, si este destinat accentuarii atentiei penitentului la adevarata viata duhovniceasca.
  9. Spovedania este un nou inceput. Pacatele marturisite sunt iertate de Dumnezeu, dar ranile pe care le-au cauzat sufletului raman in suflet. Ele trebuie vindecate prin rugaciune si canon, dar si printr-o prezenta ritmica si atenta la scaunul de spovedanie, pentru a eradica radacinile si prilejurile de pacatuire. A trata pacatul fara a lua in considerare izvorul lui, este echivalent cu a trata efectele, fara a inlatura cauza bolii. Spovedania nu este un sfarsit, ci un inceput de viata noua. Pocainta (“metanoia”) inseamna “schimbarea mintii”, a modului de viata si al felului de a simti, in colaborare stransa cu harul lui Dumnezeu.
  10. Spovedania este o realitate care trebuie repetata frecvent. Pentru a curata sistematic sufletul si pentru a creste spiritual, omul are nevoie de Spovedanie, cum are nevoie de spalarea trupului. Odata cu abandonarea vechilor pacate, omul devine mai atent si la nuantele intunecate ale vietii, spovedeste nu numai faptele rele, ci gandurile, intentiile, ideile, care ar putea aduce intuneric in viata sa. Asa ca un om cu o viata spirituala avansata, odata cu smerenia, intareste si aprofundeaza spovedania, ca intalnire cu Dumnezeu si ca bilant interior al sufletului pana la judecata lui Dumnezeu.

Postul si Spovedania

Este bine si chiar recomandat ca sa se tina post inainte de Sfanta Spovedanie.

Ce este Postul (foarte pe scurt)

Postul este o fapta de virtute, un exercitiu de infranare a poftelor trupului si de intarire a vointei, o forma de pocainta, deci mijloc de mantuire.

Toate cele 4 tipuri de Post (dupa asprime)

  1. Ajunare desavarsita – nu macam si nu bem nimic cel putin o zi intreaga
  2. Postul aspru sau uscat – mancam numai spre seara, mancaruri uscate
  3. Postul obisnuit sau comun – mancam la orele obisnuite, dar numai mancaruri de post si ne infranam de la „mancarurile de dulce”
  4. Postul usor (dezlegarea) – cand se dezleaga la vin, peste, icre si untdelemn, cum se prevede in Tipic
4 tipuri de post doxologia

Spovedania cunoscuta si sub numele de Marturisire (in unele zone ale tarii)

„Un act prin care se detoneaza energia demonica din suflet.” asa defineste p. Teologos de la O Chilie Athonita intr-un video interesant Spovedania, Biserica, Stadiile Veșniciei” publicat pe Youtube pe 28 ianuarie 2024.

Iata cele mai importante idei desprinse (minutele 3:23 – 5:05) din cele spuse de p. Teologos:

  • Preotul este mediatorul dintre noi si Dumnezeu.
  • Daca noi nu spovedim, ramanem imbratisati cu pacatele noastre.
  • Diavolul ne tine robi pacatelor nespovedite.
  • Daca murim cu pacatul respectiv (si acesta este cumva pacat de moarte) atunci ne ducem in iad. Pacatele de moarte (in principal) sunt pacatele trupesti, pe care le facem cu trupul, pentru ca trupul moare. Daca avem un pacat trupesc, o placere trupeasca mare si nu o spovedim iadul ne mananca si aici pe pamant (ca pe o pregustare) si dupa moarte.

Tipuri de pacate

Lista pacatelor este lunga. Dupa izvoarele scrise (surse):

(apasa aici pentru a vedea listele de pacate)
  • Cele 177 de pacate„, conform invataturilor crestin-ortodoxe;
  • Cele 193 de pacate„, conform articolului „Intrebari in scaunul Tainei Sfintei Spovedanii” – crestinortodox.ro;
  • Cele 201 de pacate„, conform Indreptar pentru spovedanie pentru mireni, preotii de mir si monahi – spovedania crestinilor ortodocsi – Cleopa Ilie, Manastirea Sihastria, 1988;
  • Cele 390 de pacate„, conform indreptarului de spovedanie pentru mireni, preotii de mir şi monahi – spovedania creştinilor ortodocşi – Cleopa Ilie (Editia a II-a, Editura Manastirea Sihastria, 2010);
  • Cele 464 de pacate„, conform Protos. Nicodim Mandita, Indreptar de spovedanie;
  • Cele 500 de pacate„, conform Arhimandrit Cleopa Ilie, Indreptar de spovedanie, Editura Manastirea Sihastria, 2004; Arhimandrit Ioachim Parvulescu, Sfanta Taina a Spovedaniei pe intelesul tuturor, Manastirea Lainici – Gorj, 2005; Protosinghel Nicodim Mandita, Indreptar de Spovedanie, Editura Agapis, Bucuresti, 2001 – Publicat de Balulescu iliana pe blogul dumneaei.

NU te descuraja! NU dispera! Aminteste-ti ca la inceputul articolului am pus doar 8 intrebari care se pun la spovedanie si care vin in ajutorul tau pentru a marturisi cat mai multe din listele de pacate mai sus mentionate.

Poate sunt si mai multe. Este bine sa incercam sa le spovedim pe absolut toate intr-o spovedanie completa/ generala (fapt pentru care ar fi bine sa vorbim cu un preot in privinta asta dinainte pentru a ne spune cum ar fi cel mai intelept sa facem intrucat aceasta ar putea dura mai mult).

Incurajez pe oricine sa incerce parcurga cat mai des cu putinta aceste liste pentru trezvire.

De cate feluri sunt pacatele? 2 feluri.

Pacatele sunt de doua feluri:

  • pacate de moarte
  • pacate care nu sunt de moarte

(potrivit Sfantului Ioan Evanghelistul – I Ioan 5, 16-17)

Care sunt cele 3 tipuri de pacate?

Parintele Calistrat spune ca de asemenea pacatele mai pot fi incadrate si in trei mari grupe:

  • pofta ochiului
  • pofta trupului
  • trufia vietii

Care sunt cele 3 grupe de pacate?

Sfintii Parinti impart pacatele de moarte in trei grupe mari, spune Parintele Calistrat Chifan pentru BZI LIVE:

  • pacate capitale (in numar de sapte);
  • pacate strigatoare la cer care sunt foarte grave (uciderea, pruncuciderea, rapirea avutului altora, asuprirea saracilor si uciderea aproapelui);
  • pacate impotriva Duhului Sfant.

Care sunt cele 9 tipuri de pacate?

Protos. Nicodim Mandita spune in cartea sa „Indreptar pentru spovedanie” ca sunt 9 tipuri de pacate:

  • Pacate de moarte.
  • Pacate impotriva Sfantului Duh.
  • Pacate straine.
  • Pacatele impotriva celor patru virtuti cardinale.
  • Pacatele impotriva celor trei virtuti teologice.
  • Pacatele impotriva celor zece porunci.
  • Pacatele impotriva milei sufletesti.
  • Pacatele impotriva milei trupesti.
  • Pacatele strigatoare la cer.

Rugaciunile Inainte si Dupa Sfanta Spovedanie

*Este bine sa se tina cont de randuiala Sfintei Taine a Spovedaniei, si prin asta vreau sa aduc in vedere rugaciunile inainte si dupa Sfanta Spovedanie.

8 Feluri de Lacrimi

Desi nu are legatura directa cu subiectul, este bine de amintit totusi ca Parintele Calistrat intr-una din cuvantarile sale ne invata ca lacrimile sunt de 8 feluri (4 bune si 4 rele), asadar sa fim cu bagare de seama si trezvire daca aceste lacrimi izvorasc in momentul in care ne marturisim pacatele sau in alte momente ale vietii.

Insa sa tinem cont de ceea ce tot el a spus in aceasta cuvantare publicata pe Facebook:

https://www.facebook.com/watch/?v=1064211303720843

(…) cand veniti la spovedit, nu trebuie sa plangeti, caci lacrimile acestea sunt foarte perverse si de multe feluri! Plangi tu acasa, fara sa te vada nimeni! Tinta si scopul final este ca omul sa nu mai greseasca niciodata!”

Lacrimile Rele:

  • Lacrimi de ura ca nu poti sa faci rau celui pe care nu-l suporti!
  • Lacrimi de invidie ca unu-i mai bun ca tine si crapa demonul in tine ca nu te descurci ca el.
  • Lacrimi de rautate pentru ca esti incompetent, mediocru, slab si ai vrea sa fii mai bun ca toti.
  • Lacrimi firesti „simplele noastre bocitoare”.. care, cand si-a murit un parinte, un copil sau cineva… bocesti de uzi covoarele si putrezeste sicriul; dar acesta trecere de la pamant la cer, nu te-a schimbat cu nimic!

Esti acelasi fel de om, ai aceeasi atitudine ostila, esti acelasi om slabut, acelasi om neputincios, acelasi om schimbator, acelasi om influentabil, acelasi om carcotas, acelasi om invidios si acelasi om prapastios!

Lacrimile bune:

  • Lacrimi de pocainta!

Si va spun cum sunt.. nimeni nu te stie si nimeni nu te vede, plangi casa ta fara sa-ti dai seama de ce! Acelea sunt sfintele lacrimi de pocainta care spala sufletul de orice pacat! O singura lacrima da pocainta are putere sa spele multime de pacate.. atat de mare este inaintea lui Dumnezeu!

  • Lacrima din inima!

Plansul inimii! „Duhul vine in ajutor slabiciunii noastre, caci noi nu stim sa ne rugam cum trebuie, ci Insusi Duhul Se roaga pentru noi cu suspine negraite..”(Romani 8:26) ADICA OMUL ZAMBESTE DAR IN INTERIORUL LUI INIMA SE FRANGE! De aceea psalmul 50 spune asa: „Jertfa lui Dumnezeu: duhul umilit; inima infranta si smerita Dumnezeu nu o va urgisi…”

Daca poti sa plangi cu inima fara ca nimeni sa nu te vada, esti cel mai tare sfant de pe pamant; dar daca plangi in biserica sa te vada toata lumea si sa se intrebe oamenii de ce plangi, deja te-a luat slava desarta si a fugit lacrima cea buna!

  • Lacrimile mintii!

Pentru fiecare cuvant de la rugaciune rostit sa simiti deopotriva mustrarea lui Dumnezeu pentru greseala savarsita, sau dragostea lui Dumnezeu pentru iertarea primita! De aceea spune.. “Fericiti cei curati cu inima, ca aceia vor vedea pe Dumnezeu” (Matei 5).

Cand se face lumina in minte, cand se face curat in minte, cand se face senin in minte.. Ati vazut vreodata vreo ploaie de vara? Ramane cerul albastru, senin.. si te sui in Dealul Copoului si vezi Ceahlaul la Neamt in zare, la amurg, datorita cerului curat.. asa si mintea ramane curata si il vede pe Dumnezeu si atunci acelea sunt lacrimile duhului! Mai tari decat lacrimile inimii!

  • Lacrimile de foc sau de sange cu care a plans Iisus!
    Dar la aceasta rugaciune ajunge unul din zece mii care se silesc!

„Metanoia?” si „Catharsis” – Ce Inseamna

*A se vedea termenele:

  • metanoia (potrivit wikipedia): desemneaza o schimbare a gandirii, care produce in plan teologic o convertire religioasa. Termenul sugereaza remuscarea, regretul, pocainta si ispasirea, dar „convertire” si „reformare” pot aproxima cel mai bine conotatia sa. In In versiunea regelui Iacob a Bibliei termenul metanoeo / μετανοέω este tradus prin „a se cai”
  • catharsis (potrivit wikipedia): termenul de catharsis (Κάθαρσις) este derivat din cuvantul grecesc καθαίρειν (katharein), care semnifica a curata, la randu-i derivat din kathares, care inseamna pur, curat, fara pata. Conceptul este utilizat in discursul contemporan in context literar, religios, medical si al traditiilor invatate.

In final, aleg sa las si urmatorul citat la care ar fi bine sa reflectam cand dispunem de timp.

Nebunia inseamna sa faci acelasi lucru in mod repetat si sa te astepti sa obtii alt rezultat. – Albert Einstein

Sa nu uitam, Dumnezeu nu vrea moartea pacatosului, ci sa se intoarca si sa fie viu.

+ BONUS:

Ce să nu facem atunci când ne spovedim:

Actualizat ultima oară pe data de 13.02.2024

Scrie-mi, te rog

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.